Mijn 11 #lifehacks

Not to go all halleluja a whiny millennial cracked the code cliché on you, maar na m’n burn-out van vorig jaar heb ik een heleboel geleerd. Makkelijk was het niet en dat is het nog steeds niet, maar ik ben bijna op het punt waarop ik kan zeggen: ok, dit was een waardevolle ervaring. Het is niet alsof ik nu opeens begrijp hoe het leven in elkaar zit, want daar snap ik nog steeds helemaal niets van, maar ik heb wel wat handvaten onder de knie gekregen die er voor zorgen dat ik me meer in balans voel en ik beter om kan gaan met de mindere momenten.

Hoewel ik zeker geloof dat het kan helpen om letterlijk afstand te nemen van je leven en daardoor een frisse blik te krijgen, denk ik dat het nog veel waardevoller kan zijn om juist tevreden te zijn met je dagelijkse leven. We hebben nou eenmaal niet allemaal de optie om net zoals Elizabeth Gilbert op het vliegtuig te stappen voor een bezinningsreis naar de drie I’s (Indonesië, India en Italië). En al ga je wel op reis, je komt toch altijd weer thuis, terug in het dagelijks leven. Het dagelijks leven is niet ieder moment een prachtig avontuur. Voor mij niet althans! Ik heb rekeningen te betalen, mensen voor wie ik moet zorgen en doelen te bereiken. Op spaghetti-reis gaan naar Italië gaat me daar helaas niet bij helpen, haha. Het implementeren van #lifehacks in mijn dagelijks leven wel. En ja, lifehack is een domme term, maar ik wist even niet hoe ik het anders moet noemen.

In dit stuk staan geen baanbrekende tips. Ja sorry, ik ben maar meteen eerlijk, haha. Wel staan er tips in waarvan ik denk dat ik er misschien iemand mee kan helpen. Als je in de put zit (maakt niet uit hoe diep), een dipje hebt of je leven als een sleur ervaart, dan heb je hier wellicht iets aan. Al is het maar om te weten dat je er niet alleen voor staat. Dit stuk schrijf ik óók voor mezelf, zodat ik het op een minder moment kan teruglezen. Voel je overigens vrij om in de reacties tips toe te voegen, graag zelfs!

1. Accepteer
Toen ik bij mijn eerste therapeut terecht kwam, vertelde hij me iets waar ik niet klaar voor was: dat ik moest accepteren dat ik me zo voelde. Ja hallo, dat wilde ik helemaal niet! Dat kon toch ook niet! Ik durfde niet naar buiten en voelde me ZO ellendig, mijn hele leven stond stil en dan moest ik dat gewoon accepteren? Doei! Ik wilde er vanaf komen, er aan werken, een oplossing vinden. Achteraf begrijp ik wat hij mij probeerde te vertellen, maar toen was ik er nog niet klaar voor. Mijn tweede therapeute vertelde me namelijk precies hetzelfde (zo begrijp ik achteraf), maar verpakte het anders, waardoor ik het beter begreep. Het kwam echter op hetzelfde neer: accepteer je gevoel.

Een groot deel van mijn angst en rotgevoel kwam voort uit het feit dat ik niet accepteerde dat ik me zo voelde. Ik weet dat ik het zo op kan schrijven, maar dat het nog niet wil zeggen dat jij het ook meteen zult voelen of begrijpen. Dit is zoiets wat je zelf moet ervaren. Accepteer hoe jij je voelt, geef jezelf de ruimte om die dingen te voelen en weet bovendien dat het niet voor eeuwig is. Dit gevoel gaat over. Als je stopt met vechten tegen je gevoel, het accepteert, JEZELF accepteert, dan ben je al grotendeels op weg naar geluk – waar nu eenmaal ook verdriet en pijn bij horen (omg, klink ik nu als een guru? Do I make sense?).

Dit accepteren kun je trouwens ook toepassen op een “gewone” rotdag (je hoeft er niet meteen een paniekstoornis voor te hebben, haha). Heb je een rotdag? Je kunt natuurlijk gaan zoeken naar de oorzaak en er wat aan proberen te doen, maar soms is er geen oorzaak of kun je het niet meteen oplossen. Accepteer dan je gevoel en probeer het als iets te zien wat er gewoon “is”. Doe vervolgens met de dag wat jij fijn vindt. Ga een stuk lopen, lees een boek, kijk een film op netflix met een lekkere kop thee… Je dag hoeft niet meteen weggegooid te zijn of volledig in het teken te staan van je rotgevoel. Morgen voel je je waarschijnlijk een stuk beter. Echt!

2. Behandel jezelf als een beste vriendin
Dat betekent: je gevoelens niet wegwuiven, maar ze legitiem vinden. Geen gemene dingen tegen jezelf zeggen. Woorden hebben kracht! Het klinkt misschien als onzin, maar het maakt heel veel uit hoe je tegen jezelf praat. Als een vriendin naar jou toe zou komen met haar gevoelens, dan zou je ook niet gelijk zeggen dat ze een aansteller is, toch? Als je dat wel tegen jezelf zegt, probeer daar dan mee te stoppen, want je maakt het jezelf een stuk moeilijker. Het is niet altijd makkelijk, maar probeer je eigen cheerleader te zijn. Heb je het moeilijk, stel jezelf dan gerust. Merk je dat je negatief over jezelf denkt? Stop die gedachte en probeer er iets positiefs van te maken. Hiermee wil ik niet zeggen dat je nooit een negatieve gedachte mag hebben (ik heb echt zero tolerance voor van die happy clappy mensen die zeggen dat ALLES positief kan zijn – eh nee), maar negatief over JEZELF denken heeft 0 komma 0 nut. Geen ENKEL NUT. Je staat er alleen maar jezelf mee in de weg en praat jezelf een rotgevoel aan. Dus houd er mee op. Don’t be a mean girl! En al helemaal niet tegen jezelf ;)

3. Durf ruimte in te nemen
Dit hangt natuurlijk allemaal samen met het hebben van zelfvertrouwen, maar je van de een op de andere dag heel zelfverzekerd voelen is best wel een opgave. Ik heb in ieder geval geen idee hoe je dat zo snel voor elkaar krijgt! Deze lifehack moet je dan ook zien als een soort tussenstap op weg naar zelfvertrouwen. In plaats van te zeggen “wees zelfverzekerd” (eehhh ja hoe dan?), splits je dat vraagstuk op in stukjes (een tactiek die je overigens kunt toepassen op ieder “probleem”).

Door bij iedere handeling een disclaimer te geven (of eigenlijk: een verontschuldiging), kom je onzeker over en zeg je eigenlijk ook tegen je zelf dat het niet goed is is wat je zegt of doet. Het is verleidelijk om jezelf in te dekken door alvast te zeggen dat je ‘nog niet klaar bent hoor en dat het maar een probeersel is en dat je weet dat het niet perfect is’, maar woorden hebben kracht! Probeer het een tijdje niet te doen en je zult zien dat mensen anders op je reageren, maar dat je ook zelf minder negatief over jezelf zal gaan denken.

Grenzen aangeven is lastig, maar als jij het niet doet, dan doet niemand anders het voor jou. Zeg nee als je iets niet wilt doen. Indien nodig geef je netjes een uitleg. Voel je vervolgens niet schuldig, maar wees juist trots dat je je eigen grenzen kent. Mensen die van je houden en je goed kennen zullen het sowieso begrijpen.

Is er iets wat je graag anders zou zien? Geef het aan! Op mijn werk waren er wat veranderingen in de personeelsbezetting. Normaal zou ik dat passief hebben aangekeken en gedacht hebben: ok, als ze iets willen, dan hoor ik het wel. Ik wil niet voor mijn beurt spreken. Dit keer heb ik echter nagedacht over wat ik zou willen (meer uren draaien!) en heb ik dat meteen aangegeven. Ze hadden natuurlijk kunnen zeggen dat daar geen ruimte voor was en dan had ik dat geen probleem gevonden. Dan had ik in ieder geval mijn zegje gedaan. Het liep anders: ik gaf aan wat ik graag zou willen, daar reageerden ze heel positief op, en nu werk ik precies de uren waar ik blij mee ben.

Dit houdt voor mij allemaal samen met “ruimte durven innemen”, oftewel, stoppen met het gevoel te hebben dat je iedereen tot een enorme last bent en jezelf alleen maar blijven voegen naar wat anderen willen. Jij bent evenveel waard als ieder ander en dat geldt ook voor jouw wensen. Act like it!

4. Verminder prikkels (internet!)
Social media (en de rest van het internet) kunnen een negatieve uitwerking hebben op je zelfvertrouwen, rust en verdere mentale gezondheid. Niet alleen omdat je na het zien van een schitterende foto op instagram misschien last krijgt van jaloezie of je door die foto je juist niet ok gaat voelen over jezelf, maar ook omdat het voor een heleboel prikkels zorgt. Zelf merk ik dat ook: als ik een hele dag m’n twitter, instagram en Facebook refresh (vaak onbewust trouwens!), dan voel ik me vaak onrustig. Daarom heb ik m’n gewoontes met betrekking tot social media aangepast. Niet alleen kijk ik er minder op (en dat vergt oefening! Want hoe verleidelijk is het om het tóch even te checken, gewoon uit verveling), maar ben ik er ook anders over gaan denken.

Ik probeer social media nu heel actief als iets positiefs te benaderen en dat heeft me echt geholpen. De accounts die mij vaak een rotgevoel gaven heb ik ontvolgd en in plaats daarvan heb ik juist accounts gezocht die ik inspirerend vind of grappig of die ik gewoon interessant vind. Ik vind de updates van 90’s met Spice Girl foto’s heerlijk, net zoals allerlei feministische accounts. Sommige fotograferen vind ik super inspirerend en ik kijk dan erg graag naar hun content. Op twitter volg ik veel boekenaccounts en meiden die ik inspirerend vind en iets leuks te vertellen hebben. Social media gebruiken als positieve toevoeging dus! En dat klinkt heel erg voor de hand liggend, maar blijkbaar was dat het voor mij niet.

Overigens is dit niet iets wat iedere dag lukt, maar dan neem ik gewoon even pauze. Zoals nu, dan heb ik al een paar dagen niet op instagram gekeken en dat bevalt me prima, zo zonder al die prikkels! (sidenote: ik vond het moeilijk om bepaalde accounts te ontvolgen, omdat er natuurlijk mensen achter die accounts zitten. Die twee probeerde ik los van elkaar te zien. Dat ik iemands instagramaccount niet volg, wil niet zeggen dat ik die persoon niet respecteer of leuk vind etc. Zijn of haar instagram account voegt voor mij gewoon niet veel toe en dat mag!)

5. Haal adem.
Als het goed is dan doe je dit natuurlijk al (ha-ha), maar haal je ooit wel eens bewust adem? Als ik me gespannen, gestrest of angstig voel, dan weet ik dat een ademhalingsoefening mij direct verlichting kan bieden. Naast dat ik mijn gevoel probeer te accepteren (in plaats van er tegen te vechten), doe ik dan ook vaak een korte ademhalingsoefening. Soms ga ik daar speciaal voor op m’n mat zitten, maar ik doe het ook vaak genoeg gewoon tussen de bedrijven door. Je hebt hier verschillende apps voor (ik gebruik o.a. Headspace), maar je kunt het ook zonder app toepassen terwijl je op de bank zit, of vlak voor een spannende presentatie, even snel op het toilet bijvoorbeeld.


Ik weet niet wie dit gifje heeft gemaakt, maar het is briljant, thank you!

Volg dit gifje en tel je ademhalingen. 1 is in, 2 is uit, 3 is in, 4 is uit. Enz. Tel tot tien en begin dan weer opnieuw. Het tellen zorgt er voor dat je gedachten zich even op iets anders focussen en het gecontroleerd ademhalen zorgt ervoor dat je hartslag daalt en het stresshormoon afneemt. HET WERKT! Als je gedachten afdwalen, probeer dan weer terug te gaan naar het tellen. Je zult niet meteen super ontspannen zijn, maar de ergste stress neemt af. Dit is overigens ook een topmanier om met een naderende paniekaanval om te gaan. Een paniekaanval gaat ALTIJD over (ook al voelt het alsof je dood gaat) en met een ademhalingsoefening kun je jezelf er grotendeels doorheen puffen. (Overigens kan het natuurlijk ook zonder dit plaatje, maar het is een goede manier om eens te oefenen)

6. Ga naar buiten!
Naar buiten gaan is misschien het laatste waar je zin in hebt als je een rotdag hebt (of de deur niet uit durft… en nee, dat is niet dom, I’ve been there*), maar doe jezelf een plezier en GA TOCH. Ga naar buiten en loop een rondje, ook al is het maar vijf minuten. Mocht het kunnen, probeer dan iedere dag minstens een half uur buiten door te brengen. Wij gaan vaak aan het eind van de avond nog een stuk lopen en ik vind het echt heerlijk. Rotweer? Gewoon een lekkere lange jas aantrekken met een capuchon. Iedere dag een halfuur lopen kan een enorm positieve invloed hebben op je leven. Uit onderzoek blijkt dat het zowel je lichamelijke als mentale gezondheid enorm bevorderd. Het is zo simpel én gratis, dus waarom zou je het niet doen? Probeer het een week of twee en kijk of je er baat bij hebt. O ja, het is (als je samen met iemand loopt) tevens een goede manier om je relatie te onderhouden. Of je nou diepe gesprekken hebt met je partner of juist een vriendin wat beter leert kennen: het is allebei super waardevol!

*Mocht je niet naar buiten durven, probeer het dan zo laagdrempelig mogelijk te maken. Ga bijvoorbeeld samen met iemand lopen, of met een koptelefoon op met je favoriete muziek. Of zorg er voor dat je met een missie naar buiten gaat, zoals een mooie foto maken. Dan heb je iets om je op te concentreren. Als je na 5 minuten weer binnen bent, wees dan trots op jezelf. Je hebt het gedaan! En wie weet, morgen durf je misschien wel tien minuten naar buiten.

7. Praat
Als ik me rot voel dan helpt het enorm om er over te praten. Iets hardop zeggen zorgt er voor dat een deel van de spanning gelijk verdwijnt. In je hoofd lijkt het vaak véél erger dan dat het eigenlijk is! Het fijnst is het om met iemand te praten die naar je luistert en niet gelijk met honderd oplossingen komt. Daar gaat het namelijk helemaal niet om, het gaat er om dat je het even kwijt moet, waardoor je voor een moment “uit” je hoofd komt. Je kunt dit ook gewoon zeggen als je met iemand praat die er voor je is: “ik weet dat je het goed bedoelt, maar ik heb geen oplossingen nodig, je helpt mij al enorm door even te luisteren en dat waardeer ik heel erg, dankjewel”. Daarmee bedoel ik overigens niet dat die persoon maar als een soort praatpaal moet fungeren, want het loont natuurlijk wel om open te staan voor de mening of ideeën van een ander. In jouw hoofd is iets misschien heel logisch of een “waarheid”, maar een ander kan jouw wellicht vertellen dat het veel genuanceerder zit of dat hij of zij er heel anders over denkt. Wie weet helpt jou dat om het één en ander in een ander perspectief te plaatsen, waardoor je je ergens minder druk om gaat maken. Dus ja, wat ik eigenlijk wil zeggen: praat met iemand! Dat kan een therapeut zijn, maar ook een vriend of vriendin. Het liefst iemand bij wie jij je op je gemak voelt. Je zult merken dat het echt oplucht (en nee, je zeurt niet ;) Je mag dingen voelen en denken).

8. Slaap
Toen ik in therapie ging was er iets waar ik gelijk mee aan de slag moest: ik moest gaan ontspannen, want ik had veel teveel stresshormoon in mijn lijf. Dat klinkt natuurlijk heel simpel, maar ik was het verleerd! Drie keer per dag moest ik een ontspan-moment inlassen (mediteren, yoga, naar buiten etc.) en daarnaast moest ik proberen om m’n slaapritme weer op orde te krijgen. Soms durfde ik niet te gaan slapen (uit angst voor een angstaanval- jup, cirkeltje) of lag ik nachten lang wakker (na twee uur draaien gaf ik het op en dan ging ik op de bank zitten, daar keek ik dan altijd Call The Midwife). Nouja, het kwam er dus op neer dat ik moest gaan proberen om zonder medicijnen in slaap te gaan komen. Dat betekende: een douche voor het slapengaan, géén schermen minstens een uur voor het slapen gaan en daarnaast probeerde ik allerlei kruidenthee en yoga oefeningen. Uiteindelijk heeft het gewerkt en slaap ik over het algemeen weer als een roosje.

Wat ik hier van heb geleerd is dat genoeg slapen enorm belangrijk is en dat het écht uitmaakt als je voor het slapengaan al een beetje ontspannen bent. Dus, als het je lukt, probeer dan ongeveer een half uur tot een uur voor je bedtijd alvast in die ontspannen staat te komen. Haal je make-up er al af, trek iets gemakkelijks aan, drink een kopje thee, lees een boek en vermijd fel licht (steek een kaarsje aan…). Dit lukt vast niet iedere dag, maar probeer er een gewoonte van te maken en je zult er echt profijt van hebben! Zeker als je gespannen bent of de volgende dag een drukke dag voor de boeg hebt.

image

9. Creëer
Hier heb ik het woordje “creëer” neergezet, omdat het voor mij een handeling is die mij vrij snel een voldaan gevoel kan geven. Iets tekenen, iets schrijven of fotograferen geeft mij het gevoel dat ik productief bezig ben geweest en zelfs op mijn slechtste dagen is het voor mij een sprankje hoop. Het geeft bovendien een heleboel voldoening om vanuit het niets iets te maken en het is daarnaast ook hartstikke leuk. Hiermee leg je tevens de focus op iets buiten jezelf, waardoor je even afstand kan nemen van eventuele kopzorgen.

Geen idee wat je moet maken? Bak een taart! Begin een blog! Of een dagboek, helemaal voor jezelf. Knip wat foto’s uit een tijdschrift en maak een collage. Neem je telefoon en maak een dag lang foto’s van alles wat je tegenkomt en mooi genoeg vindt voor een foto. Ga bloemen plukken en maak een mooi boeket voor op de keukentafel. Schilder eindelijk eens die kale slaapkamermuur. Nouja, je snapt waar ik naartoe wil. Doe IETS en je zult merken dat je je beter voelt. Ik had vandaag ook nérgens zin in, maar besloot toch dit stuk te typen. Lekker productief zijn op m’n eigen tempo en zonder druk, dat voelt fijn.

10. Investeer in relaties
Eenzaamheid is killing en ik denk dat ik er niet ver naast zit als ik zeg dat zelfs de grootste introvert behoefte heeft aan menselijk contact. Je kunt je ook eenzaam voelen als je omringd wordt door een heleboel mensen trouwens, dus het maakt niet uit als je misschien maar één of twee belangrijke mensen in je leven hebt bij wie je terecht kunt. Als je je rot voelt dan is het helaas heel makkelijk om je eenzaam te voelen, maar vaak heb je nog een keus om je toch open te stellen voor menselijk contact. Heb je een vriend of vriendin met wie je goed kunt praten, maar ook rustig mee op de bank kan zitten terwijl je naar een film kijkt? Of iemand met wie je ook zonder te praten gewoon lekker kunt gaan uitwaaien? Als je een rotdag hebt dan kan het een goed idee zijn om dat contact toch aan te gaan en die vriend of vriendin te appen/bellen (ook al is dat misschien het laatste waar je zin in hebt). Je denkt misschien dat je diegene lastigvalt, maar ik weet zeker dat je vriend of vriendin er graag voor je wilt zijn!

Als je een partner hebt, blijf dan communiceren en wees eerlijk over wat je voelt en denkt. Je valt hem of haar daar niet mee lastig. Als ze van je houden dan willen ze er voor je zijn. Maak die keuze niet al voor hun. Jij zou immers hetzelfde voor je partner doen, toch?

11. Last but not least: zoek geluk tussen de regels door.
Niet iedere dag kan een avontuur zijn, vaak moet er ook gewoon gewerkt worden of zijn er andere verplichtingen. Het is dan makkelijk om het gevoel te hebben dat héél je dag in teken staat van je werk (of de verplichting). Eigenlijk helemaal niet nodig, want daarvoor en daarna heb je natuurlijk ook nog tijd over! Je kunt tien minuten eerder opstaan en net iets uitgebreider ontbijten (met iets lekkers!) of alvast een lekkere lunch maken om mee te nemen. Of de tijd nemen voor het lezen van je krantje. Douchen met je favoriete douchegel, een geurkaars branden tijdens het ontbijt of je lievelingsoutfit aantrekken. Extra bewust zijn van de frisse lucht tijdens het fietstochtje naar je werk, of zorgen dat je iets fijns te lezen of kijken hebt in de trein. Tijdens je werk kun je technieken toepassen die je werk (nog) leuker maken, zoals goed contact hebben met je collega’s, een blokje om gaan in je pauze (als je naar buiten kan) of eens een keer een andere lunch meenemen (of ook eens iets lekkers voor een ander meenemen!). Als je thuiskomt kun je plezier halen uit het koken van een lekkere maaltijd, Gilmore Girls kijken, tijd steken in je hobby, een goed gesprek met je partner (of beste vriend), een stuk wandelen… Allemaal geen super baanbrekende dingen, maar wel de dingen die het dagelijks leven leuk(er) kunnen maken. Als je het druk hebt dan schieten die dingen er vaak bij in, zonder dat je het door hebt.

Dit waren ze dan, mijn #lifehacks. Die ik trouwens heel vaak vergeet en waarvan het me nooit lukt om ze allemaal perfect te doen. Hoeft ook niet. Heb jij na het lezen van dit stuk het gevoel dat je het eigenlijk niet goed doet? Ho, stop! Dat is dus niet de bedoeling. Het laatste dat je nodig hebt is het leggen van druk op jezelf en jezelf niet goed genoeg vinden. Dat jij je rot voelt wilt niet zeggen dat jij iets fout doet. Wees lief voor jezelf.

Liefs,
Ash

Nog even een laatste toevoeging: dit zijn lifehacks die je kunt toepassen op je leven om het zo een beetje leuker te maken. Het toepassen ervan zal er niet op magische wijze voor zorgen dat je van je depressie afkomt, je burn-out of je paniekstoornis. Ik ben zelf een gróót voorstander van therapie. Vraag hulp! Ga naar je huisarts en zeg dat je graag met iemand wilt praten. Of bel zelf een therapeut op, eventueel iemand die is aangeraden door een vriend of vriendin. Je zult er absoluut geen spijt van krijgen. Aan jezelf werken is een proces waarbij je lessen op doet die je hele leven van waarde zullen zijn.

Mocht je trouwens specifiek last hebben van een paniekstoornis, dan kan ik je dit boek van harte aanbevelen. Het gaf mij het gevoel dat ik niet gek aan het worden was en bovendien dat ik er aan kon werken (wat goed werkt voor zo’n controlefreak als ik, haha)! #nospon

You might also like...

This entry was posted in daily musings. Bookmark the permalink.

19 Responses to Mijn 11 #lifehacks

  1. Echt een hele mooi artikel!

    ReplyReply

    [Reply]

    Ashley

    Thanks Roos, leuk om te horen! :)

    ReplyReply

    [Reply]

  2. Shirley says:

    Dit zijn gewoon #lifehacks in de categorie wijze lessen. En iedereen kan in moeilijke tijden waarschijnlijk wel eens een reminder gebruiken. Mooi geschreven!

    ReplyReply

    [Reply]

    Ashley

    Haha, ja misschien had ik het iets anders moeten noemen, maar ik wilde ook weer niet doen alsof ik de wijsheid in pacht had… Dank voor je berichtje! :)

    ReplyReply

    [Reply]

  3. Rianca says:

    Wat een mooi artikel. Vindt dat gifje ook echt brillant.

    ReplyReply

    [Reply]

    Ashley

    Thanks Rianca! En ja, dat gifje is echt super handig!

    ReplyReply

    [Reply]

  4. Eline says:

    Wat een mooie post, Ash!

    ReplyReply

    [Reply]

    Ashley

    Dank Eline! :-*

    ReplyReply

    [Reply]

  5. Rosalie says:

    Hey Ash: je bent echt een top wijf. De manier waarop je schrijft over je angsten en jouw manieren om hiermee om te gaan is erg inspirerend. Dat wilde ik je even laten weten ;)

    ReplyReply

    [Reply]

    Ashley

    Wat lief, dankjewel! <3

    ReplyReply

    [Reply]

  6. Marlou says:

    Dit is een van de mooiste, fijnste en meest hoopvolle posts die ik in eeuwen gelezen heb, Ashley.
    Dank je <3

    ReplyReply

    [Reply]

    Ashley

    Wat fijn!!! :) :) :) xx

    ReplyReply

    [Reply]

  7. Kate says:

    Prachtig artikel! Echt heel mooi werk (en heel herkenbaar).

    ReplyReply

    [Reply]

    Ashley

    Thanks Kate, leuk dat je meeleest! :)

    ReplyReply

    [Reply]

  8. Irene says:

    Die van je beste vriendin probeer ik zelf ook wat vaker toe te passen. En dat ademgifje heeft mij ook al geholpen! Echt ideaal!

    ReplyReply

    [Reply]

    Ashley

    Jaaa, het is moeilijk, maar het werkt echt!

    ReplyReply

    [Reply]

  9. Britt says:

    Wat goed geschreven!

    ReplyReply

    [Reply]

  10. Sheila says:

    Ik heb afgelopen jaar ook met angsten moeten dealen en ik vind deze blog ZO fijn. Bij elk puntje dacht ik JA hier begon ik mee, JA dit herken ik zo, JA dit helpt goed. Ik denk zomaar dat ik deze blog er ook nog wel vaker bij zal pakken als herinnering. Dankjewel :)

    ReplyReply

    [Reply]

    Ashley

    Wat fijn om te lezen! :) :)

    ReplyReply

    [Reply]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *