Boekreview: Hope and Help for your Nerves

Disclaimer: deze post schrijf ik voor mensen met een angst- en/of paniekstoornis. Als je “gezond” bent, dan heb je waarschijnlijk niet zoveel aan dit boek (lucky you! :) )

Als je een angst- of paniekstoornis hebt, dan kan het voelen alsof het NOOIT meer over gaat. Misschien heb je nog niet de diagnose van een angststoornis gekregen of ben je juist al wat verder in je therapie, maar hoe dan ook, je kent vast het gevoel dat je je voor altijd zo vreselijk zult voelen. Ik heb dat sommige dagen ook. Laat ik eerlijk zijn: vanochtend had ik sinds tijden weer een zware paniekaanval en zag ik het echt niet zitten. Wanneer komt hier een einde aan? Alsjeblieft? Ik voel me nog steeds niet helemaal ok, maar ben afleiding gaan zoeken en hopelijk knap ik dan wat op.

Eigenlijk heb ik de regel dat ik NIET schrijf wanneer ik me zo voel. Ik weet immers dat “ik” dan tegen mezelf lieg en dingen denk die niet kloppen. Niemand zal er mee geholpen zijn en beter zal ik me er ook niet door voelen. Want natuurlijk komt er een einde aan dit gevoel! Dit is tijdelijk! En je kunt er ECHT iets aan doen! Hoe vaak mijn hoofd op dit moment ook zegt dat het niet zo is. Vandaag wilde ik echter toch iets schrijven, want ik wil heel graag een boek met jullie delen waar ik zo ontzettend veel aan heb gehad en waarvan ik hoop dat het op z’n minst misschien één van jullie ook zal helpen. Ik pak het er er nog steeds bij als ik me zo voel. Het is een klein Engelstalig boekje, geschreven in de jaren zeventig en heet “Hope and Help for your Nerves” van Dr. Claire Weekes. Ik kocht het voor een paar euro via thebookdepository.com.

Nu heb ik niet heel veel andere boeken gelezen over dit onderwerp, maar ik kan wel vertellen waarom ik juist dit boek zo fijn vond en waarom het me zo heeft geholpen. Het boek is geschreven door dokter Claire Weekes, een vrouw die gespecialiseerd is/was op het gebied van het behandelen van angststoornissen/paniekstoornissen/depressies. Ze schrijft het boek ook vanuit dat perspectief: alsof ze tegen een patiënt aan het praten is. Wat mij erg aanspreekt is dat het lijkt alsof ze je écht begrijpt en dat ze ook meteen zegt waar het op staat. Ze toont begrip, maar is daarnaast van de tough love. Iets wat bij mij erg goed hielp om de situatie te normaliseren en tevens grip te krijgen op wat er allemaal met me gebeurde. Voor m’n gevoel werd het wat gerationaliseerd en daardoor kreeg ik ook het gevoel dat ik er daadwerkelijk iets aan kan doen. Want dat schrijft Dr. Weekes heel duidelijk: je kunt hier vanaf komen, dat kun je helemaal zelf, maar je moet er alleen wat geduld voor hebben.

Het boek bestaat uit 29 korte hoofdstukken, waarin ze onder andere schrijft over hoe zo’n denkpatroon van een angst/paniekstoornis kan ontstaan en wat die “nerves” en stress met je lijf doen. Hierbij haalt ze wetenschappelijke onderzoeken aan en deelt ze anekdotes over haar patiënten. Het boek is absoluut geen droge kost, maar juist super fijn geschreven en het leest lekker weg. Ook geeft ze hele duidelijke tips over hoe je vervolgens zelf aan de slag kunt. Ik heb flink wat stukken onderstreept in mijn boek!

Het enige nadeel van dit boekje is misschien dat het geschreven is in de jaren zeventig en dat daardoor sommige situaties wat ouderwets zijn, haha. Zoals het stuk over huisvrouwen en echtgenoten die vinden dat ze zich niet zo moet aanstellen en maar gewoon weer achter het fornuis moet gaan staan. Althans, voor mij voelde dat nogal achterhaald. Maar even goed kon ik uit die stukken nog lessen halen, dus echt storend vond ik dat niet. Ook is er voor zover ik weet geen vertaling te vinden, dus mocht jouw Engels niet zo top zijn, dan weet ik niet of het je gaat helpen.

boek3

De belangrijkste lessen die ik uit dit boekje heb gehaald: 1. je kunt hier ECHT van genezen en dan maakt het niet uit hoe lang je het al hebt (echt niet!). Dat wil niet zeggen dat je nooit meer in paniekaanval hebt of je zo rot zult voelen, maar wel dat je er mee om kunt gaan en dat je weer verder zult kunnen met je normale leven. 2. Dat ik met mijn gedachten er voor kan zorgen dat een gespannen lijf niet per se hoeft te betekenen dat ik een paniekaanval krijg. In het begin werd ik van het minste of geringste al paniekerig, maar nu weet ik dat een verhoogde hartslag of even een golf van paniek ook gewoon mijn lichaam kan zijn dat ergens kort op reageert. Dat het spanning is en dat ik met een ademhalingsoefening al een flink deel van die spanning kan oplossen. 3. JE BENT NIET ALLEEN. En dat voel je je soms wel, want hoe erg en eenzaam is het om dan zo opgesloten te zitten in je hoofd (zo voelt het bij mij althans)? Blegh. Maar je bent niet alleen. Er zijn heel veel mensen die hier ook meer hebben geworsteld of dat nog steeds doen. En zij kunnen helpen. Nog los van natuurlijk alle artsen en therapeuten!

Dus, mocht jij worstelen met een paniek- of angststoornis, vind je het fijn om te lezen en lijkt het je fijn om naast je therapie (waarvan ik heel erg hoop dat je die krijgt <3 of op z’n minst een andere vorm van hulp) een boek te hebben met daarin wat handvaten om met je stoornis om te gaan? Dan kan ik je dit boek van harte aanbevelen.

Als je nog vragen hebt, let me know! Take care!
Liefs x
Ash

You might also like...

This entry was posted in books. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *