Bedankt voor al jullie leuke reacties op mijn vorige post! Ik was eigenlijk bang dat het een beetje saai was enzo (ik voelde me net zo’n oma die iedereen verplichtte te kijken naar een halfuur durende slideshow van haar vakantiekiekjes…), maar zo te horen was het toch wel een beetje gelukt om mijn enthousiasme en de schoonheid van IJsland over te brengen. Fijn! :)

Donderdag hadden we nog een hele dag een huurauto tot onze beschikking en dus besloten we, ondanks het iets mindere weer, wederom een route uit te stippelen en op pad te gaan. Als je naar IJsland komt, dan wordt (vaak) als eerste aangeraden om de zogenoemde “golden circle” te bezoeken. Deze cirkel bestaat uit drie toeristische attracties: de vallei Thingvellir (waar je de kloof tussen de twee continentale platen kunt bekijken), de waterval Gullfoss en het gebied waarin Geysir en Strokkur liggen (een soort van geiserpark dus). Joost had dit allemaal al eens bezocht, maaaaarrr hij vond dat ik het ook allemaal moest zien (nou vooruit) en naar eigen zeggen was de route er naartoe ook al prachtig, dus hij ging graag nog een keer die kant op. Wel hebben we de route iets uitgebreid met een bezoek aan een oude vulkaan (of ja, een uitgebluste vulkaan… zoiets) en, zoals het echte fans betaamt, zorgden we dat de route op de terugweg ons langs de Ikea leidde. Verder zijn we heel normaal hoor.

Na een ritje van ongeveer een uur kwamen we aan bij Thingvellir, hier schuiven de Amerikaanse en Euraziatische continentale platen uit elkaar.

Het water is super helder en je schijnt er ook heel goed te kunnen duiken. Wat mij vooral opviel was dat er ontzettend veel muntjes in waren gegooid, wat een klein beetje als vernieling van de prachtige natuur voelt, maar tegelijkertijd ook voor een sprookjesachtige schittering in het water zorgde.

Na alle mislukte foto’s van de dag daarvoor moest ik even zeker zijn dat m’n ogen open waren. Redelijk gelukt toch? Echt één voor in een lijstje.

Thingvellir was vroeger tevens de plaats waar alle clans op IJsland samenkwamen en vergaderden. Het is dus van oudsher al een druk bezochte plaats, maar niet zonder reden. Erg mooi en zeker een bezoek waard! Ook al stoppen er bussen vol toeristen ;)

Onderweg stoppen om wat foto’s te maken. Die kleuren… zo ontzettend mooi. Dit is geen photoshop!

Aangekomen bij het geiserpark besloten we eerst het restaurant te bezoeken en daar aten we hele lekkere vissoep. Tot nu toe bevalt het eten in IJsland me erg goed. Prijzig is het wel (komt ook een beetje door de koers van de kroon), maar ik vind de prijs kwaliteit verhouding eigenlijk wel prima.

Het water in het park is gemiddeld zo’n 80 tot 100 graden heet. Er staan dan ook overal waarschuwingsbordjes dat je het water niet aan mag raken. Daar heeft Joost geen boodschap aan! Even de handen warmen ;)

Even poseren bij de kleine geysir.

Goed je muts vasthouden, want het waait nogal.

En natuurlijk the moneyshot:

Als je benieuwd bent naar hoe dat er nou uitziet, dan verwijs ik je door naar de live webcam van de geiser! Jawel! Die bestaat! Iedere 5 tot 8 minuten barst hij uit, dus je hoeft niet eens zoveel geduld te hebben.

En nog even samen op de foto. Op naar de volgende stop! De waterval…

… waar we als echte toeristen heel hard de auto uit zijn gerend, een foto hebben gemaakt en weer de auto in gesprongen zijn. Schandalig, maar het was ZO KOUD. Ach, we hebben de foto’s nog.

Weer die muts goed vasthouden!

Het begon al wat te schemeren, maar we wilden heel graag langs de vulkaan. Gelukkig was het nog licht toen we er aankwamen!

Heel mooi en bijzonder! Dat water was zo intens blauw. Als je de vulkaanselfie van Joost wilt zien, dan verwijs ik je door naar Joost zijn blog, die update hij vast binnenkort ;-)

EN op de terugweg naar de Ikea! Geheel zonder GPS gevonden, helemaal op gevoel. We roken de gehaktballetjes ;)

De tussenstand na 5 dagen IJsland:

Aantal kopjes koffie gedronken: 2.
Aantal hotdogs gegeten: 3 (oops).
Aantal geisers gezien: 4.
Aantal keer gestruikeld: 0 (!).
Aantal kerstliedjes geluisterd: 24 (best beschaafd, al zeg ik het zelf).
Aantal rotte eieren douches genomen: 5 (het warme water stinkt hier!).
Aantal foto’s voor toeristen gemaakt: 2.
Aantal kilometers afgelegd: 760 km.
Aantal dagen dat mijn telefoon op de verwarming ligt te drogen: 2,5.
Aantal WAUW WAT IS DIT MOOI – kreten uitgeslagen: 102392309235.

De komende dagen gaan we het wat rustiger aan doen. Joost moet wat dingetjes voorbereiden voor een presentatie en ik ga eens kijken of ik wat voor mijn thesis op papier kan krijgen. In een IJslands cafeetje met een lekker bakje koffie erbij, er zijn ergere dingen! Ook gaan we ons volgende tripje plannen. Volgende week willen we naar het noorden, ik ben benieuwd hoe mooi het daar zal zijn. Leuk dat jullie meelezen!