Het (soort van) goede voornemens experiment

Het (soort van) goede voornemens experiment

Comments to this post

Hoi! Eind vorig jaar (ongeveer een maand geleden dus) besloot ik dat er dingen waren die ik wilde veranderen. Normaal doe ik niet aan goede voornemens, maar dit jaar wilde ik het graag proberen! Hoe vaak had ik immers niet gedacht of gezegd “ik zou meer willen lezen” of “ik moet toch eens beginnen met Zweeds leren”? Tijd om dat eens te gaan proberen! In plaats van meteen een stukje te schrijven over mijn goede voornemens, leek het me leuker om dat na een maand pas te doen. Goede voornemens zijn, zoals we vast allemaal wel weten, namelijk best lastig vol te houden. Ik besloot niet al te streng te zijn voor mezelf en te kijken of ik bepaalde dingen kon toevoegen of veranderen aan mijn leven. Ik vond het echt een leuk experiment en veel er van is ook gelukt! Aan het begin van de maand schreef ik een stuk in mijn dagboekdocument op mijn laptop, met daarin o.a. een lijstje van mijn voornemens. Dit waren er een paar:

♥ Geen vlees meer eten (en vis?)
Al een tijdje dacht ik na over het eten van vlees en wat ik daar nou eigenlijk van vond. Januari leek me een goed moment om eens te kijken of ik vlees zou missen in mijn “dieet” (ik ben niet “op” dieet, maar bij gebrek aan een beter woord). Tijdens die maand wilde ik me ook beter informeren over het eten van dieren en dus bestelde ik het boek “Eating Animals”. Inmiddels heb ik het boek gelezen en heb ik nog steeds (het is nu 3 februari) geen vlees gegeten. Eigenlijk kan ik me ook niet meer voorstellen dat ik dat nog ga doen… Niet in de nabije toekomst in ieder geval. Vis heb ik nog wel gegeten en ik ben er nog steeds niet helemaal over uit of ik daar ook mee ga stoppen. Zo ja, dan wil ik eerst eens uitzoeken hoe ik toch nog genoeg voedingsstoffen binnen ga krijgen en nog wat meer lekkere gezonde vegetarische recepten verzamelen. Laat ik dan nu ook maar meteen zeggen dat ik mezelf geen vegetariër noem… Immers eet ik nog vis, dus dan telt het niet. En voor mij hoeft er niet zo nodig een label op.
Pluspunten: ik voel me er mentaal beter bij (ik ben echt blij dat ik me eindelijk eens ingelezen heb in de problematiek en bewuster bezig ben met voedsel), lichamelijk voel ik geen verschil (ik heb nog even veel energie!) en de afgelopen maand heb ik echt zoveel lekkere nieuwe recepten geprobeerd! Alleen daarom al was het een succes! En mijn vriend vond het helemaal niet erg dat hij wat creatievere maaltijden voorgeschoteld kreeg (of zelf kookte, want dat kan hij ook erg goed).

♥ Meer films kijken en boeken lezen
“Iedereen en zijn of haar oma heeft dit op het lijstje staan, maar het moet er bij mij ook gewoon op!” Dat is wat ik een maand geleden in mijn dagboek schreef. Verder schreef ik dat ik minstens één (nieuwe) film per week wilde zien en iedere dag een stuk wilde lezen.
Goed, ik zie nu dat ik wat de films betreft een beetje heb gefaald. Ik heb niet iedere week een nieuwe film gezien, maar dat kwam grotendeels omdat ik druk was met andere goede voornemens, dus dan vind ik het wat minder erg dat ik het niet heb gehaald, haha. Bovendien draaide er niet zoveel leuks in de bioscoop, dus ik wilde het ook niet forceren! Wel gezien deze maand: Still life. ZO DEPRIMEREND. Allemachtig. Mooi, dat wel.
Wat het lezen betreft kreeg ik van Margot (dankjewel!) de tip om eens naar goodreads.com te kijken. Ik heb meteen een account aangemaakt! Zo leuk en handig! Je kunt er je gelezen boeken op registreren (en noteren wat je er van vond), maar ook een lijstje maken van de boeken die je nog wilt lezen. Ik vergat dat dus altijd, daarom is zo’n lijstje erg handig. Ook kun je invullen met welk boek je op het moment bezig bent en als je mee doet aan de “reading challenge” (ik heb ‘m op 30 boeken staan!), dan kun je het ook invullen als je ‘m uitgelezen hebt. Op dit moment zit ik op schema, yes! In plaats van eindeloos scrollen op mijn telefoon, lees ik nu vaker een boek voor het slapen gaan. Op dit moment ben ik bezig in The Hobbit ↑
Een tip voor goedkope boeken: bookdepository.com. Geen verzendkosten en ze verzenden wereldwijd. Je moet wel betalen met creditcard of een paypalaccount en je moet vaak een weekje wachten, maar goed, dan kun je in de tussentijd mooi je andere boek uitlezen ;) En als je het echt goedkoop wilt doen dan kun je natuurlijk ook langs de kringloop of rondvragen in je vriendengroep of ze misschien het boek al hebben liggen.

♥ Meer fotograferen
Omdat ik er gewoon heel bij van word, wilde ik meer fotograferen. Hier kan ik kort over zijn: ja, dit is gelukt! Nog niet zo vaak als dat ik zou willen, want mijn favoriete model is nog steeds in “revalidatie” met haar knie (hoi Taar!) en verder gaan er hier in de buurt weinig mensen graag voor mijn lens staan (jezelf fotograferen is ook snel saai), maar in het dagelijks leven pak ik mijn camera er al iets meer bij. Ook heb ik een analoge camera gescoord bij de kringloop en zit ik inmiddels op de helft van het rolletje. Kan nu al niet wachten om het te laten ontwikkelen! Het heeft toch iets magisch, zo’n analoog ding /hipster.

♥ Productiever zijn
Dit studiejaar moet ik EINDELIJK afstuderen en dat moet lukken, want ik heb naast mijn werk en sociale contacten genoeg tijd. Toch merkte ik dat ik niet efficiënt met mijn tijd omging en dat vond ik dom van mezelf, dus daar moest verandering inkomen. Hoe? Sowieso door minder internet te gebruiken, maar ook door het maken van lijstjes. Als ik aan het begin van de dag een lijstje maak van alles wat ik die dag wil doen, dan werkt dat niet alleen motiverend, maar ook rustgevend. Als ik mijn taken van die dag volbracht heb, dan hoef ik aan het eind van de dag niet boos op mezelf te zijn of teleurgesteld. Ik kan naar mijn lijstje kijken en zien dat ik toch echt wel wat heb gedaan! En ja, ik zet er de stomste dingen op. Zoals de afwas en de was opvouwen, of een blogje typen (sorry trouwens, dat heb ik de afgelopen tijd niet zoveel gedaan). Dit heeft gedurende januari erg goed gewerkt! Sommige dagen zakte het een beetje weg en tussendoor gebeurden er weer een heleboel andere dingen (zoals mijn zusje die een paar dagen in het ziekenhuis lag, dat was even schrikken… gelukkig is ze weer thuis!), dus ik ben wat minder productief geweest dan ik wilde… Maar goed, babysteps… Ik probeer in ieder geval dat paniekgevoel met betrekking tot mijn scriptie wat te verminderen door controle te nemen over de situatie. Klink ik nu gestoord? Ja waarschijnlijk, maar goed, het werkt wel! ;)

♥ Sporten
“Vergeet niet dat je dit echt leuk vind en je je goed voelt als je dit doet! Ok, je hebt misschien niet altijd zin om van de bank af te komen, maar als je eenmaal bezig bent is het echt FIJN!” Ja, ik praat mezelf bemoedigend toe in mijn dagboek, moet kunnen toch? Haha. Goed, over dit voornemen kan ik helaas kort zijn: dit is niet gelukt. Ik wilde drie keer per week sportief zijn (naar de sportschool of een grote wandeling maken) en het is een beetje in het water gevallen. Letterlijk soms, want het was zulk slecht weer! Buiten wandelen lukte daarom niet echt. Naar de sportschool ben ik twee keer geweest: de tweede keer was ik iets te fanatiek en heb ik vervolgens een nacht niet geslapen van de rugpijn en nog een week krom gelopen. Toch wil ik hier wel weer iets mee gaan doen, maar ik moet gewoon wat realistischer zijn. Twee keer per week is meer dan genoeg (zeker om mee te beginnen). Mijn vriend heeft sinds vorige week ook een sportschoolabonnement, dus nu m’n andere sportmaatje voorlopig is uitgeschakeld, heb ik toch nog iemand om even mee te knallen!

♥ Mijn internetgebruik aanpassen/ minder impulsen
Nog zo’n goed voornemen dat waarschijnlijk bij velen op het lijstje stond. Ik wilde meer tijd vrijmaken voor lezen, fotograferen, mijn scriptie en creatief bezig zijn, dus dat betekende dat ik mijn tijd anders moest indelen. Per dag zat ik (vond ik!) veel te veel op mijn telefoon of laptop en dat doelloze surfen en kijken naar allerlei onzin op youtube verrijkte nou niet echt mijn leven. Bovendien werd ik soms gewoon onrustig van facebook en instagram en alle sociale verplichtingen die het (voor mijn gevoel) met zich meebracht.
Ik installeerde een plugin voor mijn browser (hierdoor kreeg ik voor bepaalde websites een “weet je het zeker?” berichtje te zien voordat ik na tien seconden door kon klikken), verwijderde mijn facebookpagina en schoonde mijn instagramlijst op. Dat laatste vond ik overigens echt lastig, want ik voel me vaak schuldig als ik iemand verwijder, terwijl het niet eens iets met hun persoonlijk te maken heeft, maar meer met wat en hoeveel ze posten… Achja. Je weet hoe dat gaat.
Goed, wat is er van de goede voornemens na een maand overgebleven? Ik bezoek geen beautyblogs meer (mis het ook geen seconde, want het interesseerde me toch eigenlijk helemaal niets, het was meer onderdeel van mijn routine geworden), zit veel minder op youtube (kijk max 1 of 2 filmpjes per dag) en doelloos rondsurfen doe ik gewoon amper meer. In plaats daarvan gebruik ik internet doelgerichter, zoals voor het opzoeken van recepten. Mijn facebook daarentegen… die heb ik toch weer geactiveerd. Het bleek gewoon te onhandig! Voor mijn werk had ik het nodig en bovendien communiceerde ik met een paar mensen enkel via facebook (omdat ze bijvoorbeeld geen whatsapp hebben). Wel heb ik mijn surfgedrag op facebook aangepast. Ik kijk maximaal 1x per dag (tenzij ik een berichtje verwacht) en heb ook veel mensen “ontvolgd”. Gelukkig zien zij daar zelf niets van, dus dan heb ik ook niemand beledigd. Win-win! Wat instagram betreft is er minder veranderd. Ik kijk wel wat minder, maar dat verschilt ook per dag. Het bleek toch niet zo’n boosdoener als ik dacht ;)

♥ Nieuwe dingen zien/doen/leren
Soms raak je een beetje in een sleur en vergeet je hoe leuk het is om nieuwe dingen te zien of doen of leren. Ik merk dat ik er altijd enorm veel energie van krijg en die energie kan omzetten in productiviteit of er gewoonweg blij van word (no WAY, je meent het). Tijd dus, voor meer “nieuws”! In mijn geval waren dit geen grote dingen. Ik wilde eindelijk het museum bezoeken dat al een tijdje op mijn lijstje stond (check), ik wilde beginnen met poëzie (want daar wist en weet ik dus eigenlijk niets vanaf, maar ik was wel super nieuwsgierig), ik wilde wat diy projectjes in huis maken en wilde ook meer leren over filosofie. Daarnaast wilde ik eens wat nieuwe koffietentjes uitproberen (steeds maar naar dezelfde is ook wat saai, #whitegirlproblems). Allemaal gelukt! En waarom? Omdat het gewoon hele kleine dingen zijn en daardoor makkelijk toe te passen.

♥ Zweeds leren
Dit wilde ik (na mijn uitwisseling) al een paar jaar, maar een taal leren is ontzettend intensief en je moet er echt de tijd voor vrij maken. Tijd die ik nu eigenlijk aan mijn scriptie moet besteden. Toch wilde ik hier wel iets mee doen, al was het maar een kwartiertje per dag. Eerst besloot ik vooral Zweedse blogs te gaan lezen zónder google translate, maar toen ontdekte ik de app Duolingo. Ik heb er de vorige keer al kort iets over geschreven, maar het is dus een app waarbij je de basisbeginselen van een vreemde taal kunt leren. Het werkt wel vanuit het Engels (voor Nederlandse gebruikers is er alleen nog maar de mogelijkheid om Engels te leren), maar verder heb je ontzettend veel keus. Het is echt verslavend! Het is heel leuk om bijvoorbeeld even in de trein te doen of in de pauze van college (of je werk). Ik heb het twee weken volgehouden om er iedere dag even mee bezig te zijn en ik denk dat ik ‘m er straks weer even bij ga pakken :-) Dit voornemen vind ik dan ook 3/4 geslaagd! (hey, je moet lief voor jezelf zijn!)

♥ ♥ ♥ ♥

Ja, allemaal leuk en aardig Ash, leuk zo’n lap tekst, maar wat heb ik er aan? Nou, ik hoop dat ik je misschien heb kunnen inspireren. Niet per se om bijvoorbeeld ook te stoppen met het eten van vlees, maar misschien wel om met je eigen goede voornemens aan de slag te gaan. Als er iets is wat je graag wilt veranderen, dan heb je dat grotendeels zelf in de hand! Zie het als een leuke uitdaging, wees niet te streng voor jezelf en kijk of je er ook daadwerkelijk een fijner leven door krijgt. Ik kan het aanraden! :)

Liefs,
Ash