Vorige zomer op vakantie vond ik in een charityshop heel veel fijne boeken. Mijn twee favoriete vondsten? Amaricanah van  Chimamanda Ngozi Addictie (best find ever!) én dit boek van Matt Haig, Reasons to Stay Alive. Matt Haig volgde ik al een tijdje op twitter, met name vanwege zijn openheid over mental health en natuurlijk omdat hij boeken schrijft. Aangezien hij een Britse schrijver is, leek het me wel leuk om één van zijn boeken ook daadwerkelijk in Groot-Brittannië te kopen. Ik was voornamelijk op zoek naar zijn nieuwste boek, How To Stop Time, maar voordat ik die vond stuitte ik dus op Reasons To Stay Alive en ik denk dat het zo heeft moeten zijn. Benieuwd wat ik er zo fijn aan vond?

Toen Matt 24 was kreeg hij voor eerst een paniekaanval en wist hij niet wat hem overkwam. Hij wist echt niet hoe hij verder moest met z’n leven nu hij continu voor alles bang was. Als gevolg kreeg hij een depressie en heeft hij er zelfs aan gedacht om een eind aan zijn leven te maken. Dat is gelukkig niet gebeurd en tegenwoordig is hij getrouwd, heeft hij twee kinderen en is hij een succesvol schrijver. In dit boek vertelt hij het verhaal over hoe hij deze crisis te boven is gekomen en hoe hij zijn leven nóg fijner heeft gemaakt, ondanks dat hij nooit helemaal van zijn angstgevoelens af zal komen.

Het klinkt als een heel deprimerend verhaal, maar al met al is dit een realistisch en tegelijkertijd heel hoopvol en positief boek. Er zit een klein stukje wetenschappelijke achtergrond in, samen met wat cijfers over depressie, maar het is voornamelijk een persoonlijk verhaal. Matt vertelt ons over zijn ervaringen en gedachten (de niet-leuke van als hij ziek is) en daarnaast geeft hij een heleboel hoopvolle informatie en lijstjes om je een goed gevoel te geven. Als je een beetje thuis bent in de cognitieve gedragstherapie dan zou je misschien wel kunnen stellen dat dit boek vol staat met helpende gedachten.

Waarom ik Reasons To Stay Alive nog meer zo fijn vind:

    1. Ja, dit is een zelfhulpboek, máár absoluut niet preachy of TSJAKKA-achtig. Daar houd ik namelijk gewoon niet zo van, dus dat komt goed uit.
    2. Matt Haig heeft zelf (helaas) ervaring met depressie, paniekaanvallen en anxiety en hij kan dat allemaal zo goed omschrijven. Het is heel fijn om zoveel herkenbaars te lezen. Je weet dat hij het zelf ook heeft meegemaakt en daardoor wordt het extra geloofwaardig wanneer hij advies geeft. Ik kan me voorstellen dat het voor iemand die niet weet wat er met hem of haar aan de hand is, ook heel geruststellend kan zijn om te lezen dat je niet de enige bent en dat je dus niet gek aan het worden bent (toen ik dit boek las had ik al een diagnose, maar desalniettemin vond ik het fijn).
    3. De lijstjes in dit boek zijn echt heel handig om er af en toe bij te pakken. Natuurlijk staat er niets baanbrekends in (het advies om voor 12 uur te douchen klinkt voor de gemiddelde mens bijvoorbeeld niet heel bijzonder), maar voor iemand met een burn-out, depressie of andere mental health issue is het heel goed om dit zwart op wit te zien en continu te oefenen. Zaken die heel vanzelfsprekend lijken, zijn dat namelijk opeens helemaal niet meer. Ik had grote moeite met eten (nu niet meer gelukkig *klopt af*) en kon voor de kleinste dingen geen energie meer opbrengen. Een structuur voor jezelf aanbrengen heeft voor mij héél veel geholpen (en nog steeds).
    4. Het is met heel veel humor en zelfspot geschreven, iets wat met zo’n zwaar onderwerp best wel welkom is (bij mij althans).
    5. Het is niet heel dik en daarmee makkelijk behapbaar en overzichtelijk. Ideaal als naslagwerk voor jezelf als je je iets minder voelt.
    6. Heel veel liefde voor het laatste hoofdstukje “Things I have enjoyed since the time I thought I would never enjoy anything again” ♥.

Ook fijn is dat er een vervolg komt op Reasons To Stay Alive! Deze zomer (in juli om precies te zijn) komt het boek Notes on a Nervous Planet uit. Nog even wachten dus…