Have a Good Summer Run

Have a Good Summer Run

Comments to this post

Toen Annemerel (samen met haar verloofde) haar nieuwe project aankondigde op Instagram voelde ik dat ik er iets mee moest doen. Al een paar jaar wil ik fitter worden, maar het lukte me maar niet om een goede sportroutine op te bouwen of om zelfs maar te beginnen. Nu had ik daar gedurende de jaren daar heus meerdere redenen voor, maar ik besefte me inmiddels dat het slimmer was om me juist te richten op mijn doelen en eens niet in die excuses te bijven hangen (of ze nou “goed” waren of niet- ze hielden me tegen). Nu ik klaar was met mijn scriptie en we midden in een pandemie zitten, leek het me de perfecte tijd om er mee aan de slag te gaan. Have A Good Summer Run gaf me dat laatste setje.

Dat klinkt laatste echt heel makkelijk als ik dat zo opschrijf, maar het heeft me ruim vier jaar (en heel wat succeservaringen) gekost om op dat punt te komen om er zo over te kunnen denken, dus voel je niet aangesproken als jou dat nog even niet lukt. Wat mij hier in ieder geval heel erg bij hielp was niet té perfectionistisch te zijn en het stellen van duidelijk doelen (wat toevallig ook het onderwerp was van het eerste hoofdstuk van het begeleidende Have A Good Summer Run boek, mocht je dat nog wat moeilijk vinden). Deze doelen helpen me echt om mezelf te blijven motiveren.

Mijn doelen:

  • Durven sporten. Dat klinkt een beetje gek voor gezonde mensen, maar door mijn angststoornis heb ik heel lang niet durven sporten. Als ik een hogere hartslag krijg, ga zweten of buiten adem raak, dan associeer ik dat met een paniekaanval. Logischerwijs wéét ik dat het komt door sporten en het niets met paniek te maken heeft, maar het is als een soort trigger: op dat moment gaan alle alarmbellen aan en voelt het alsof er iets héél ergs aan de hand is. Ik moet mezelf dan kalmeren. Dit wil ik graag overwinnen! En dat lukt alleen door de angst aan te gaan, dus sporten it is.
  • Lekker in mijn vel zitten. Hiermee bedoel ik niet dat ik wil afvallen, maar dat ik (bijna) pijnvrij wil zijn en me zonder restricties wil kunnen bewegen. Ik heb last van chronische pijn, waar bewegen echt bij helpt, dus dit lijkt me een haalbaar doel.
  • Een heel concreet doel: 5KM buiten kunnen hardlopen. Ik zie het al helemaal voor me. ‘s Ochtends lekker over de dijk, langs de zee, mijn dag goed beginnen met een hardloopsessie. Ik heb het al opgezocht en vanaf mijn huis naar de vuurtoren en weer terug is ongeveer 5KM, dus dat lijkt me heerlijk om te kunnen!

Aan de slag
De eerste stap (na het inschrijven) was om naar de winkel te gaan voor nieuwe hardloopschoenen. Dit was dus al een dingetje (ik klink echt als een schijtluis, maar ik vond het gewoon spannend, haha), maar ik wist dat het nodig was. Ik wilde het nu echt goed doen! En het viel me super mee. Ze hebben ons heel goed geholpen in de winkel en het was zelfs wel leuk om die loopanalyse te doen.

Inmiddels zitten we in week drie van de cursus. Hoe het gaat? Ik zou zelf zeggen dat het goed gaat! En daar ben ik super blij mee! Ik zeg daarbij gelijk dat ik me niet 100% aan het tempo van de cursus heb gehouden. Ik ben een echte beginner en geef mezelf dus wat meer tijd om aan dingen te wennen. Ik heb daarom nu drie keer het eerste loopschema gelopen en drie keer de eerste work-out gedaan (plus wat balans- en stabiliteitsoefeningen). Ik voel dat dit voor mij heel goed werkt en ik zo het zelfvertrouwen krijg om verder te gaan met de rest van de cursus. Ik heb nu zelfs zin om te sporten en de angst neemt aanzienlijk af. Daar ben ik ZO blij mee!

Ik denk dat het belangrijk is om te beseffen waar je de cursus voor volgt. Je kunt heel veel druk op jezelf leggen en boos worden op jezelf als het niet lukt om je aan de schema’s te houden, maar het lijkt me productiever (en veel leuker) om de cursus als ondersteunend te zien. Dit is dan ook iets wat ik mezelf voorhoud: wees hier geen perfectionist in en onthou waar je het voor doet. Ik doe dit om over mijn angst heen te komen, om gezonder te worden en uiteindelijk (met plezier) lekker buiten te kunnen sporten. Zelf ben ik niet geïnteresseerd in 1 minuut sneller lopen of 5KM kunnen lopen op een vastgestelde datum, dus daar maak ik me dan ook (nog) niet druk om. Tot nu toe gaat dat echt goed.

De cursus
Zoals ik zei ben ik een echte beginner, dus ik vind het lastig om de kwaliteit van de cursus op inhoud van sport te beoordelen. Aangezien zowel Annemerel als Arthur ruime ervaring hebben met hardlopen (en Arthur bewegingswetenschappen heeft gestudeerd), ga ik er vanuit dat het wel goed zit. Ik ben in ieder geval niets tegengekomen waarvan ik het gevoel krijg dat ze onverantwoord advies geven. Integendeel zelfs!

Wat ik sowieso kan zeggen is het volgende: de cursus motiveert mij echt om aan de slag te gaan. Het materiaal van de cursus vind ik goed in elkaar zitten. Iedere week is er een nieuwe hoofdstuk, dat je zowel kunt lezen in een mooi vormgegeven PDF of kunt beluisteren (voorgelezen door Annemerel). Ook is er iedere week een duidelijke work-out video (ik vind het echt gezellig om dan in mijn woonkamer een work-out te doen!) en krijg je natuurlijk een nieuw hardloopschema. Ik volg het beginners-schema en die zijn heel goed te begrijpen. Verder kun je lid worden van de zeer actieve Facebookpagina, waar de andere cursisten hun ervaringen delen en Annemerel en Arthur antwoord geven op alle vragen. Oh, en er is iedere week een Live Q&A! Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit niet volg, maar dat komt omdat ik gewoon nog zo basic bezig ben dat het nog niet zo nodig is (denk ik).

Dus, als ik het vanuit mijn beginners-oogpunt beoordeel, dan kan ik alleen maar heel positief zijn over de Have A Good Summer Run cursus. Het is gewoon heel leuk, het geeft me een goed gevoel en dat lijkt me heel belangrijk. En stiekem ben ik ook best een beetje trots op mezelf, dat ik het eindelijk aan het doen ben! Mag ook wel eens gezegd worden, toch?

De komende weken hoop ik het aantal work-outs en looptrainingen op te bouwen naar de voorgestelde traininingsschema’s. Ik zal dus niet op de einddatum van de cursus “klaar” zijn, maar nogmaals, dat is ook niet mijn doel. Ik wil er gewoon plezier in hebben en me fitter voelen. Kleine stapjes :)

Dus, heb jij ook iets waarvan je het eigenlijk al een tijdje wilt, maar niet goed durft? Misschien helpt het om daar hulp bij te zoeken, in de vorm van een cursus of support system (forum? therapie? vrienden?). Eens op papier zetten wat je precies wilt en wat je motivatie is helpt ook! You can do it! ♥

Liefs,
Ash

Een disclaimer: ik heb deze cursus gekregen van Annemerel. Ik had netjes betaald toen ik me inschreef, maar toen werd ze heel boos op me en heeft ze het geld weer teruggestort (omdat ik haar in het verleden wel eens geholpen heb met wat dingetjes). Haha. Thanks Ann!