Nu de herfst dan toch echt in volle gang is en ook de volgende lockdown een soort van is begonnen, kan het soms moeilijk zijn om er optimistisch in te staan. Natuurlijk, je jaarlijkse Christmas playlist doet een heleboel, maar om nou alvast drie maanden in de kerststemming te zijn..? Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik probeer dat toch voor eind november te bewaren.

Thuisblijven is een heel klein offer om te maken en we moeten er natuurlijk niet teveel over zeuren, maar stiekem kan het fijn zijn om weer even op een rijtje te zien wat er zo leuk is aan de herfst en dat er dingen zijn die je nog wél normaal kunt doen. Alles voelt anders (zelfs een supermarktbezoek is nu vreemd) en wat is het dan heerlijk om te zien dat er ook dingen zijn die niet zijn veranderd. Geen baanbrekende spannende dingen, maar super normale ontspannende dingen. Dit lijstje schrijf ik voor mezelf en ik hoop dat het jou misschien ook een beetje kan helpen om uit te zien naar de donkere dagen (de letterlijke dan he, de figuurlijke zijn en blijven gewoon super poep).

1. Met stipt op nummer één staat bij mij de herfstwandeling. Kleed je lekker dik aan, ga naar buiten (ook als het regent) en zoek een plek op in de natuur. Dit kan in een park zijn, of langs het water, het maakt eigenlijk niet zoveel uit. Geloof me, je voelt je áltijd beter na een wandeling. Is het je wel eens opgevallen dat praten ook een stuk makkelijker gaat als je loopt? Ik heb wel eens gelezen dat je tijdens het bewegen dingen anders verwerkt. Als je een moeilijk gesprek wilt hebben dan is het fijner om dat lopend te doen dan tegenover elkaar te zitten. Je hart luchten is zo’n fijn gevoel! Los daarvan kan het natuurlijk ook gewoon heel gezellig zijn. En dan na afloop van die koude wangen hebben en een koude neus, met uiteraard de perfecte afsluiter: een warme kop chocolademelk, thee of koffie. Thuis. Met de kaarsjes aan en fijne muziek op de achtergrond. (Pro-tip: wij lopen iedere avond een grote ronde- het is inmiddels onderdeel geworden van mijn avondroutine en ik vind het heerlijk).

2. Regent het toch iets te hard buiten of heb je een vrije middag of avond? Dit is de ideale periode voor een Harry Potter of Lord of The Rings marathon. Pyjama aan, sfeerlicht aan, maak wat lekkere hapjes, zorg er voor dat de bank zo lekker mogelijk zit (met een warme deken) en druk op play. O ja, en tussen de films door kun je natuurlijk ook voor een wandeling gaan, wel zo fijn voor je lijf. Geen Harry Potter of Lord of The Rings fan? Maak een lijstje van films die je altijd al eens hebt willen zien en probeer één keer per week een film van de lijst te kijken. Inspiratie kun je bijvoorbeeld opdoen van de IMDB top 100 lijst. (Op zoek naar een feel good film? Ik verzamelde er 25 in 2016)

3. Deze mag niet ontbreken en is super cliché en voor de hand liggend, maar, geloof me: Gilmore Girls. Ga gewoon kijken. Super herfstig, feel good en al met al een heerlijke ontsnapping. De serie staat helemaal op Netflix en als je nog moet beginnen dan heb je er zeven voor de boeg + vier langere afleveringen van de revival uit 2016. Is er wat op aan te merken? Ach, natuurlijk wel, geen enkele serie is perfect. Maar herfstig is deze serie in ieder geval wel!

4. Maak werk van je warme drankje door er iets speciaals van te maken. Koop je favoriete thee (ik ben fan van de Clipper Lemon Ginger) of zet een verse thee met bijvoorbeeld munt en gember. Koop eens andere koffie of bijvoorbeeld een vanillesiroop. Oh, en natuurlijk kan de slagroom niet ontbreken. Op internet staan super veel ideeën. Ik maakte bijvoorbeeld laatst een chai latte, wat nog niet echt een succes was helaas, dus ik moet op zoek naar een beter recept, maar ik geef niet op. Een warme drank is misschien iets heel kleins, maar ik kan er echt naar uit kijken.

5. Ga de keuken en bak of kook iets lekkers. Samen een driegangen-menu in elkaar flansen is misschien een uitdaging, maar vooral ook gezellig en lekker. Dek je tafel zoals je dat voor het kerstdiner zou doen, zet een achtergrondmuziekje op en maak er een echte beleving van. Geen zin in een driegangen menu? Iets lekkers bakken voor bij de koffie hoeft niet lang te duren. Ik maakte twee weken geleden deze Cinnamon Rolls en ze waren onverwachts zo goed gelukt! En die koffie drizzle…! *chefs kiss*

6. Doe een goede Work Out. Ok, hier wordt je misschien minder enthousiast van, maar lees toch even verder. Van bewegen krijg je namelijk heel veel fijne hormonen en je wordt er ook heel ontspannen van. Dat is wel welkom in deze periode. Mijn favoriet zijn de yoga videos van Adriene, de pilates filmpjes van Lottie Murphy of ik zoek op youtube naar “15 minute Work Out” ofzo. En kun je buiten trainen? Overweeg het, want je voelt je daarna helemaal fantastisch. Dit is overigens (als je er tijd voor hebt) ook een hele fijne start van de dag.

7. Zit buiten de deur eten in je budget? Probeer uit te zoeken of je favoriete café of restaurant ook eten bezorgt. Bij mijn favoriete cafeetje in Den Helder (Robuust) kun je bijvoorbeeld lekker kopjes koffie of taartjes afhalen. Ik probeer het 1 keer per week te doen. Zo help je de horeca een beetje, en heb je zelf ook een speciale(re) middag of avond.

8. Nog een tip die vast niet uit de lucht komt vallen: lees een boek (of een tijdschrift, of een luisterboek). Nu we veel minder vrijheid hebben dan normaal en reizen er niet inzit, kan het heerlijk zijn om even te ontsnappen aan je dagelijks leven. Toestemming nodig om lekker een hele middag te lezen? Bij deze krijg je ‘m! Je hoeft niet altijd productief te zijn. Sterker nog, dat is onmogelijk en niet gewenst. Je hebt ook ontspanning nodig en nieuwe inspiratie of input om jezelf te ontwikkelen. Als je nog boekentips zoekt, het internet staat er vol mee, maar ook ik deel veel leestips op mijn instagram of hier op deze blog.

9. We zijn nu (over het algemeen) veel meer thuis dan normaal, dus dan kun je het maar beter gezellig maken. Niet iedereen vindt dat even belangrijk, maar ik wel! Als er een ruimte in huis is die je al een tijdje wilde opknappen, dan is dit het moment. Soms moet je er voor naar de bouwmarkt of bijvoorbeeld de kringloop (vergeet je mondkapje niet en check online of het druk is), maar anders kun je misschien ook eens kijken of je nog dingen in huis hebt die je kunt gebruiken. Of, als je niet wilt klussen, wat dacht je dan van opruimen? De zolder misschien, of je kledingkast of een lade die maar voller en voller raakt. En heb je niet zoveel energie, maar wil je je huis toch snel wat knusser maken? Je raadt het vast al: koop wat kaarsen of haal alvast de kerstverlichting naar beneden (wie zegt dat het alleen in een boom mag hangen?) en de donkere avonden voelen een stuk gezelliger.

10. Mijn laatste tip voor deze herfst is: wees lief voor jezelf. Dit ligt misschien voor de hand, maar ik vind het in de praktijk nog wel eens moeilijk. De huidige situatie is voor iedereen lastig. Als je opeens thuis moet werken bijvoorbeeld (dááag werk/privé balans en gezellige collega’s), of als je hele lange dagen maakt op je werk (en daardoor risico loopt om het virus op te lopen of door het virus nóg harder moet werken), als je alleen woont, als je ver weg woont van je familie, je een studie volgt (ik kan me voorstellen dat het lastiger is om je te concentreren en een gezellige studentenleven ligt ook wat minder voor de hand), als je belangrijke dingen op pauze hebt moeten zetten en het voelt alsof je leven even stilstaat, als je misschien zelfs iemand verloren hebt (gecondoleerd, ik kan me niet voorstellen hoe lastig dat moet zijn) of als je zélf ziek bent geworden. Wees lief voor jezelf door jezelf tijd te gunnen en toestemming te geven om je te voelen zoals je je voelt (of dat nou verdrietig is of blij) en door tijd vrij te maken om dingen te doen waar je een fijn gevoel van krijgt.

Take care! x

Liefs,
Ash